FANDOM

Takaisin etusivulle

Tausta

JokeriWiki syntyi tarpeesta. Tilastojen ystävänä olen vuosien saatossa olen usein törmännyt tarpeeseen hakea lisätietoa menneistä otteluista ja sarjoista. Perustiedot, kuten pistepörssit ja sarjataulukot löytyvät suhteellisen helposti, mutta esimerkiksi harjoitusturnaukset ovat jo haastavampi pala ja oikein syvälle historiaan mentäessä Töölön Vesan jääkiekkotoiminnasta löytynyt tieto on ollut hyvin hajanaista. Ylipäänsä tietoa löytyy runsaasti, mutta se on täysin levällään ympäri internetiä, kirjastoja ja arkistoja.

Huolena on ollut myös saatavan tiedon luotettavuus ja säilyvyys. Liigan nettisivuilla oli etenkin syksyllä 2013 suuria virheitä, kun taas tarkistamistani Elite Prospectsin ja Hockey Archivesin vanhoista sarjataulukoista yli 30% sisälsi näppäilyvirheitä. Muutama vuosi sitten Liigan sivuilta löytyneet ulkoisen tarjoajan laukaisukartat näyttäisivät puolestaan hävinneen bittiavaruuteen.

Alkutalvesta 2013 aloin Töölön Vesan historiikkia lukiessani kirjaamaan tietoja ylös saadakseni paremman kokonaiskuvan tapahtumista. Vähitellen lisäilin kerroksia ja etsin uutta lähdemateriaalia. Loppukeväästä tein jo varsin laajaa kartoitusta varmistuakseni siitä, että pystyisin toteuttamaan suuren mittakaavan kokonaisuuden. Maailma kun on täynnä kunnianhimoisia projekteja, jotka ovat kaatuneet alkuinnostuksen jälkeen.

Lopulta rohkaistuin esittämään ajatuksen Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohoselle ja sain lupauksen kohtuullisesta rahallisesta tuesta, jonka ansiosta voisin kesäkuukausien aikana keskittyä täyspainoisesti projektin vetämiseen. Ulkoisen vastuun tuoma pieni lisäpaine oli hyvä motivaattori ja henkisesti tärkeä eteenpäin työntävä voima.

JokeriWikin luonne

JokeriWikiä voisi kuvailla hajanaiseksi muistiinpanonipuksi, joka vähitellen järjestyy yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Vielä tällä hetkellä sivuilla on runsaasti epätäydellistä, epäformaalia ja mahdollisesti virheellistäkin tietoa, joka tarkentuu aina uuden lähteen läpikäynnin myötä.

Tietynlainen jatkuva keskeneräisyys on käytännön pakko, sillä aineisto kokonaisuudessaan on tavattoman laaja ja monin paikoin epätäydellisesti dokumentoitu. Hyviä mutta puutteellisia lähteitä tulee vastaan jatkuvasti, ja on parempi kirjata ne talteen ennen unohtamista. Materiaalin kerääntyessä syntyvä viimeistelty ja viilattu sisältö voidaan puolestaan julkaista esimerkiksi Jokereiden nettisivuilla tai muissa paikoissa. JokeriWiki itsessään on vain työpöytä.

Wikia-sivusto puolestaan ei ole välttämättä maailman paras alusta esimerkiksi mobiililaitteille, mutta se tarjosi ilmaisen ja riittävän helpon perustan, minkä vuoksi minun ei tarvinnut vaivata itseäni teknisillä asioilla.

Yleisestä Wiki-tavasta poiketen pyrin pitämään ainakin alkuvaiheessa JokeriWikin langat melko tiukkaan käsissäni. Tämän taustalla on pyrkimys luotettavuuteen ja yhdenmukaisuuteen. Näkyvän sivuston lisäksi olen tehnyt paljon näkymätöntä koodaustyötä, jonka tarkoituksena on mahdollistaa tulevaisuudessa helpot automaattiset tilastolaajennukset. Aihepiiri on myös houkutteleva vandalismille, joten sivusto on monin osin lukittu.

Nykyinen sisältö ja tulevaisuus

Sivuston keskeinen sisältö voidaan jakaa neljään haaraan: kaudet, ottelut, joukkueet ja pelaajat.

Mitä on tehty?

Selvästi pisimmälle viety haara ovat kausien sivut. Käytännössä kaikkien kausien osalta on koottu kriittisin tieto Jokereiden ja Vesan menestyksestä. Puutteita on edelleen esimerkiksi pelaajasiirtojen, piirisarjojen ja harjoituspelien osalta, mutta tärkeimmät sarjataulukot ja ottelut päivämäärineen ja tuloksineen on kirjattu. Tässä vaiheessa kaudet ovat sillä mallilla, että huomio voidaan toistaiseksi siirtää muualle.

Ottelusivujen osalta olen tehnyt iteratiivisia kokeiluja, joiden myötä rakenne alkaa olla koossa ja ottelujen kirjaaminen suuressa mittakaavassa voidaan aloittaa.

Joukkueiden ja pelaajien sivujen osalta ollaan vielä liki alkupisteessä. Näissä iso osa sisällöstä on tarkoitus generoida otteludatan pohjalta, joten ne on jätetty toistaiseksi sivummalle joitakin kokeiluja lukuunottamatta.

Tämän kaiken taustalla on pyörinyt tiedonhaku. Kirjastojen ja arkistojen kätköistä olen kerännyt jo varsin kattavan määrän materiaalia, joka odottaa syöttämistä sivustolle. Samalla olen kasvattanut ymmärrystäni siitä, mitä kannattaa etsiä ja mistä.

Lisäksi merkittävä työmäärä on upotettu työkalujen koodaamiseen. Ei ole mielekästä näpytellä jokaista kirjainta ja numeroa käsin, mikäli iso osa työstä on automatisoitavissa. Kunnollinen pohjatyö tässä vaiheessa mahdollistaa sen, että tulevaisuudessa uutta kiinnostavaa dataa saadaan tuotettua verrattain helposti.

Mitä tehdään seuraavaksi?

Elokuun fokuksena on ottelupöytäkirjojen digitointi. Olen kuvannut Urheiluarkiston kokoelmista Jokereiden pöytäkirjat vuoteen 1997 asti ja nyt edessä on kyseisen tiedon siirtäminen tietokoneelle sopivaan muotoon. Vastaava data on luultavasti diginä jossakin (Liigalle tehtyyn tiedusteluun ei tullut vastausta), mutta koska jo ensimmäisen kauden kohdalla havaitsin eroavaisuuden historiankirjoihin, on tämä erinomainen paikka tarkistuslaskennalle.

2000-luvun otteludata puolestaan saadaan parsittua liigan sivujen tilastoista. Näiden osalta luottoni ei ole ihan huipussaan, mutta tarkistuskierrokset tulevat aikanaan viilaamaan ylimääräiset pilkkuvirheet pois.

Väliin jäävät kaudet 1997-2000 saadaan joko pöytäkirjoista (Urheiluarkistosta nämä puuttuvat) tai tärkeimmiltä osiltaan lehtiarkistoista ja ikivanhoilta nettisivuilta.

Kun runkosarja-, pudotuspeli- ja karsintaottelut ollaan saatu koottua, voidaan näiden pohjalta alkaa työstämään joukkue- ja pelaajasivuille sisältöä.

Pidemmällä tähtäimellä

Kaikki yllämainittu on oikeastaan pelkkää pohjatyötä, jonka päälle voidaan rakentaa kattavampaa sisältöä. Esimerkiksi ottelusivuilla voidaan kertoa alkuasetelmista, tarjota lainauksia haastatteluista ja referoida aikalaiskirjoitusten näkemyksiä ottelun kulusta. Olen näiden suhteen tehnyt jo joitakin kokeiluja, mutta ennen suuremman mittakaavan tuotantoa on tärkeintä hoitaa pohja ensin kuntoon.

Apuvoiman tarve

Huolimatta kontrolloidusta kokonaisuudesta on sivustolla myös yhteisöllinen ulottuvuus.

Kuten yllä mainittiin on työstössä nyt vanhojen (1967-1997) ottelupöytäkirjojen digitalisointi, joka kattaa yli tuhat skannattua/kuvattua ottelupöytäkirjaa. Näiden kirjaaminen tietokoneelle on helppoa, mutta melko työlästä, joten lisäkädet eivät olisi pahitteeksi.

Lisäksi aihepiirin laajuuden vuoksi on tiettyjä kiinnostavia kohteita, joihin en ole ennättänyt paneutua. Koottu materiaali esimerkiksi seuraavista aihepiireistä on enemmän kuin tervetullutta:

  • Valokuvat, joiden julkaisemiseen tällä sivustolla on kuvaajan lupa
  • Eri vuosien peliasut
  • Siististi taulukoidut pelaajatiedot (syntymäpaikka, kätisyys jne.)
  • Muiden seurojen historia nimenvaihdoksine ja vanhoine logoineen

Mikäli olet halukas auttamaan näissä tai muissa puuhissa, ota yhteyttä jokeriwiki@gmail.com

Lopuksi

En osaa arvioida, kuinka paljon tekemäni työ kiinnostaa ja hyödyttää yleisöä, mutta jo tässä vaiheessa olen tyytyväinen siihen, kuinka paljon näkemykseni suomalaisen jääkiekon ja Jokereiden historiasta on karttunut.

Erityisen ylpeä olen Töölön Vesaa käsittelevästä sisällöstä, sillä Mestaruussarjakausia lukuunottamatta seurasta aiemmin tarjottu on ollut joko hyvin piilotettua tai melko ylimalkaista.

-Kimmo Virtanen

PS. Twitterissä meikäläistä voi seurata https://twitter.com/KenttsuV tarkoituksena on heitellä enemmän tai vähemmän kiinnostavia poimintoja aika ajoin ja päivittellä homman etenemistä.

Kiitokset

Olen rakentanut sivuston pohjaa ilman suurempaa huutelua, mutta jo tässä vaiheessa saanut merkittävää apua monelta suunnalta. Erityisesti haluan kiittää seuraavia tahoja:

  • Pekka Jyrkiäinen, vanhoista seuralogoista
  • Timo Haapaniemi, 70-luvun aikaisista materiaaleista
  • Jokerit, Jukka Kohonen ja Iiro Keurulainen
  • Suomen Urheilukirjasto ja Urheiluarkisto, erinomaisesta asiakaspalvelusta ja vuosikymmenien työstä, jota ilman materiaalin kokoaminen olisi huomattavasti hankalampaa.
  • Aarne Honkavaara, urheilutoimittajat sekä kaikki muut aikojen saatossa kirjallista materiaalia tuottaneet ja säilöneet tahot.

Loppukeväästä kirjoitettu tavoiteteksti luettavilla tässä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki