FANDOM

TUL:n mestaruuscup

Töölön Vesa Kotkan Reipas
Logo vesa 2-4 Logo kore
(1-1, 0-2, 1-1)
3.3.1954
Kallion kenttä, Helsinki
Maalintekijät
Torjunnat

RaporttiMuokkaa

KoRe sekoitti Vesan kortit ja nousi 4-2 voitolla finaaliin

TULn jääkiekkoilun cup-sarjassa pelattiin keskiviikkona puolifinaali, johon olivat selvinneet Helsingin Vesa ja yllättäen Kymin Palloilijat voittanut Kotkan Reipas. Ottelu pelattiin Kallion kentällä, jossa huonosta säästä johtuen oli vain kourallinen katsojia. Aluksi satoi räntää raskain hiutalein muuttuen ottelun loppupuolella silkaksi vesisateeksi. Jää oli pehmeä ja luistamaton. Ottelun voitti KoRe ansaitusti 4-2 päästen siten loppuotteluun TK-Vn kanssa. Saamamme tiedon mukaan finaali sunnuntaina 14.3.

Vesan häviö oli ansaittu, joskin hieman yllätyksellinen. Pelattuaan talven aikana useita hyviä otteluja, joista voi mainita mm. Rauman Lukon lyöminen SM-karsinnoissa, se nyt oli aivan vedoton. Joukkueen hyökkäyspeli ei luistanut lainkaan, miesvartiointi oli hataraa ja puolustus, joka on ollutkin joukkueen kehnoin osa, vuoti pahasti. Sanalla sanoen Vesan hyvästä peliesityksestä oli vain kalpea varjokuva jäljellä. Joukkueesta ei kannata erikseen mainita monia, Simolat olivat jälleen melko liukkaat ja ahkerat, samoin Haapakoski, mutta puolustuksen miehiä ei voi kehua. Eritoten maalivahti Alenius pelaa epätarkasti ja – tekisi mieli sanoa – huolimattomasti.

Totuuden nimessä on sanottava, ettei KoRekaan esittänyt erikoista, vaikka joukkue onkin kehittynyt viime vuosista huomattavasti. Olihan tietysti olosuhteillakin ansionsa pelin varsin keskinkertaiseen tasoon, mutta hienouksia ei yriteltykään ja syöttöpeli on vielä kovin haparoivaa ja epävarmaa, kuten laitojen käyttökin, jonka molemmat joukkueet ovat unohtaneet kokonaan. Huusari oli joukkueensa näkyvimpiä, jos kohta hän ei melko nimekkäänä mitenkään loistanut muiden joukossa. Mieli tekisi asettaa häntä edelle tälläkin kerralla Sven Björklund, joka ei tosin ole luistelijana hyvä, mutta jolla on pelisilmää ja jonkinlaista yritystä oikeasuuntaiseen syöttöpeliin. Niin ikään sopii mainita yritteliäänä poikana Laiho.

Erät päättyivät 1-1, 2-0, 1-1. Ensi erä oli tasaisin, jos kohta KoRe jo siinäkin oli selvästi niskan päällä. Jostakin omituisesta syystä oli Vesan joukkueen kokoonpanossa tehty muutoksia ketjujen kohdalta, mikä ei ehkä haitannut, mutta ei tuottanut tulostakaan. Kahdessa jälkimmäisessä erässä KoRe sitten hoitikin aloitteentekijän osaa lukuun ottamatta kolmannen erän alkua, jossa Vesa pääsi pari kertaa prässäämään pakkopelissä, vaikkakin tuloksetta. KoRen maalintekijöinä toimivat Huusari 2 sekä Immonen ja Laiho 1. Vesan maalit olivat juniorien työtä. Ensimmäisen teki Syrjänen ja toisen Reijo Simola. Erotuomarina toimi Ronald Mikalunas rauhalliseen ja varmaan tapaansa.

[1]

LähteetMuokkaa

  1. Työväen urheilulehti 18/1954, Urheilukirjasto

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki