FANDOM

Mestaruussarjan karsinta

Töölön Vesa Kymin Palloilijat
Logo vesa 3-4 Logo kypa
(1-1, 1-2, 1-1)
25.2.1954
Kallion kenttä, Helsinki
Maalintekijät
Torjunnat

RaporttiMuokkaa

KyPa vei vauhtiotelussa Vesalta molemmat pisteet.

Kaikesta huomasi, että niin Kymin Palloilijat kuin Helsingin Vesakin olivat päättäneet voittaa ottelun asettuessaan eilen mestaruussarjan karsintaotteluun Kallion jääkiekkokaukalossa. Yleisöä oli 13 asteen pakkasesta huolimatta kolmattasataa ja kymiläiset olivat tuoneet mukanaan huutokuoronkin, joka sitten ahkerasti pitikin huolta omiensa innostamisesta. Toisesta erästä alkaen KyPa piti maalijohdon ja lopulta voittikin ottelun yhdellä maalilla numeroin 4-3.

Ottelu oli varsin hyvätasoinen kummankin joukkueen esittäessä kaunista syöttöpeliä, jossa ennen kaikkea kokonaisuutena pyrittiin päämäärään. Maalit kuvastavat ottelun tasaväkisyyttä. Toisessa erässä sai KyPa pelinsä luistamaan sen verran paremmin, että sen voitto voidaan katsoa aiheelliseksi, vaikka Vesa loppuminuuteilla yltyikin painostamaan lujasti, mutta osaksi epäonnisenakin jäi tasoituksetta.

Maalitilin avasi Vesan Haapakoski, KyPan Pitkänen tasoitti. Ensi erä, jonka lopulla oli Vesalla tolppalaukaus päättyi 1-1. Toisessa erässä KyPan ”Jame” Nykänen teki kauniin johtomaalin ja kohta perään joukkue sai toisen osaksi Vesan mv:n huolimattomuudesta. Hän ei seurannut kiekon kulkua sen jälkeen kun se Pitkäsen laukaisemana osui päätyyn ja palasi kentälle, josta Leppänen vaivatta toimitti sen verkkoon. Erän lopulla vauhdikas vesalaishyökkäys päättyi Haapakosken syötöstä Pentti Simolan viimeistelemään kavennukseen, joten erä päättyi KyPan hyväksi 3-1.

Viimeisen erän ensi puolikas oli maaliton. Toisella jaksolla lisäsi KyPa tiliään yhdellä ruuhkasta, mutta sitten joutui sen Puhakka mailakampista jäähylle ja kymiläisten jouduttua pelaamaan 4 miehellä pääsi Vesa Simola tuikkaamaan maalin. Heti perään joutui vuorostaan Vesan Pietiläinen aitiopaikalle ja osat vaihtuivat. Peliin päässyt Puhakka murtautui läpi ja oli jo kahden maalivahdin kanssa, mutta hassasi tilanteen. Loppuminuutit olivat Vesan ankaraa, mutta tuloksetonta tasoitusyritystä. Parhaina palkittiin ansaitusti Vesan Haapakoski – jonka ohella seuran ketjusta erottui Pentti Simola selvästi muita paremmaksi – sekä KyPan Reijo Pietiläinen, jonka lisäksi erottuivat Pitkänen ja Johansson sekä mv. Blomqvist. Erotuomarina oli R. Mikalunas tasapuolinen, mutta löysäkätinen.

[1]

LähteetMuokkaa

  1. Työväen urheilulehti 16/1954, Urheilukirjasto

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki